Cerita Saya

Hai saya Pakdi. Saya membantu anda melabur dengan cara long term. Sekarang saya menguruskan portfolio pelaburan bernilai 7 angka untuk sejumlah kecil private client.

Ramai orang ingat untung pelaburan saham tu macam ASB dan Tabung Haji. Dapat untung aje tiap-tiap tahun. Berikut adalah gambaran palsu tentang pasaran saham dan apa-apa portfolio pelaburan sekalipun:

Pelaburan ada untung dan rugi. Bukan tiap-tiap tahun untung. Ada tahun untung, ada tahun takde untung. Berikut adalah gambaran yang lebih tepat tentang untung setahun:

Jadi, anda dah tahu, ada tahun pasaran saham ni dapat untung besar. Sangat besar. Waktu ini semua orang suka. Semua orang rasa dia hebat. Semua orang jadi sifu.

Masalahnya, ada tahun yang dia punya rugi pun besar. Ha, waktu ini semua orang salah. Perdana Menteri tak pandai memerintah, Presiden US bodoh, sifu saham penipu, Bank Negara Malaysia tak reti buat kerja. Pendek cerita takde siapa yang betul melainkan diri sendiri.

Jadi apa yang saya buat ialah membantu anda menghadapi perjalanan pelaburan yang serba mencabar ni.

  • Saya tak janjikan apa-apa untung.
  • Anda kena menghadap rugi.
  • Melabur untuk long term.

Jika tak sanggup rugi, jangan melabur dengan saya. Melabur lah dengan orang lain.

Jika anda sanggup stay invested untuk long term, maka ini hasilnya. Ada keuntungan. Cuma untungnya bukan dalam satu garisan lurus. Ada masa perlu melihat kerugian yang besar.

Saya mengamalkan strategi pelaburan nilai. Value investing. Cara yang macam billionaire Warren Buffett buat tu.

Walaupun Warren Buffett seorang living legendary investor, kalau pasaran saham tengah jatuh teruk, ekonomi tak baik, dia pun tetap mengalami kerugian. Ini prestasi pelaburan syarikat beliau, Berkshire Hathaway semasa krisis Covid19.

Pasukan Saya

Ini rakan saya, Zulkhairi Zulkifli, CFP.

Kami berdua merupakan perancang kewangan berlesen (licensed financial planner). Untuk info rasmi tentang kami, sila rujuk sini:

Klik link berikut untuk tonton sekiranya mahu mendapatan informasi lanjut bagaimana kami dapat membantu anda untuk membuat pelaburan.

Bagaimana Kami Dapat Bantu Anda Melabur?